Kto? No predsa naše nedokonalé zmysly. A my sa radi necháme, aspoň pri umeleckých dielach určite… ukážem vám ako klamali moje zmysly dvaja z nespočetného množstva umelcov na London Art Fair. Takže dva príklady. Portrét a zátišie.
Portréty namaľované umelcom, ktorý sa narodil a vyrástol v Bristole odrážajú jeho talianske korene jednak jedinečným názvom, ktorý spája s portrétovanou osobou (Anastasios, Dia, Panitos, Buio….). Ale rovnako niečím podprahovým, tak že máme pocit že jeho portréty vyžarujú pocit horkokrvného Talianska. Ale späť k tomu klamstvu. To čo sa môže zdať nesúrodou „machlaninou“ náhodne nanesených farieb sa každým krokom späť od obrazu zrazu javí čoraz konkrétnejším, až po chvíli nadobudneme pocit, že portrétovanú osobu vidíme celkom zreteľne a že nám je blízka v svojom zamyslení. V obrazovej prílohe sa snažím tento zážitok priblížiť aj vám, tak sa skúste pozorne a postupne pozrieť. Len pre poriadok umelcove meno je Carl Melegari a na London Art Fair ho zastupovala Thompsons Gallery z Londýna. Carl Melegari na nanášanie farby používa maliarsku špachtľu a často umožňuje „náhodné“ odkvapkávanie a stekanie farby čo v dostatočnej vrstve vyvoláva dramatický efekt.
Na druhý príklad som vybrala zátišie s jednoduchým názvom Víno. Obraz namaľoval pán Alan Kingsbury (na London Art Fair ho prezentovala galéria Panter & Hall), ktorý začal maľovať olejovými farbami už vo veku deväť rokov, a napriek tomu, že v ňom driemal veľký výtvarný talent, venoval sa nie štúdiu maľby ale štúdiu dejín umenia a následne pracoval v prostredí múzeí a aukčných siení. Ale jeho vášeň a talent pre maľbu ho nakoniec priviedla k tomu, že už viac ako dvadsať rokov sa profesionálne venuje len maľbe. Pred časom bola jeho práca charakteristická figurálnymi námetmi ale v súčasnej dobe sa sústreďuje na krajinné a interiérové kompozície s dôrazom na zátišia maľované vo veľkých mierkach. A presne to je prípad druhého príkladu ako zmysly klamú. Pri povrchnom pohľade z diaľky sa nám zdá, že vidíme krásny plagát, možno fotografiu, nádherne stvárnený detail. Ale pri pozornejšom pohľade a pri priblížení sa k obrazu začneme vnímať štruktúru a vrstvy, ktoré tvoria obraz a začíname žasnúť nad majstrovstvom s akým pracuje so svetlom na pohároch, ako zobrazí tmavosť a zároveň priehľadnosť červeného vína v pohári a ako veľkolepo dokáže zachytiť odraz červeného vína v pohári s bielym vínom, odraz a farbu, ktorá sa láme na stopke pohára….no veď posúďte sami…